The Influence of Fintech Companies Cashback Methods on Student Consumption Behavior (A Study on Economics Students at Brawijaya University)
DOI:
https://doi.org/10.21776/jdess.2025.04.1.15Keywords:
Cashback, Consumption Behavior, Fintech Payment CompaniesAbstract
Indonesia This study aims to analyze the effect of the cashback indicator on consumption behaviour of students of economics, faculty of economic and business, universitas brawijaya. The method used is quantitative with multiple linear regression analysis. Then the data used is primary data in the form of questionnaire. The results showed that the amount in cashback had a significant effect on the consumption behaviour of stundent of economics and business, Brawijaya University the compability of promises in cashback had a significant effect on the consumption behaviour of student of economics.
References
Amelia, F. (. (2020). Hubungan Promo Cashback Terhadap Loyalitas Pelanggan Muslim Surabaya Dalam Pelayanan Digital. Jurnal Ekonomika dan Bisnis Islam, 3(2).
Amstrong, Gary & Philip, K. (2012). Dasar-Dasar Pemasaran. Jilid I, Alih Bahasa Alexander Sindoro dan Benyamin Molan. Jakarta: Penerbit Prenhalindo.
Anugrah, M.D. and Ompusunggu, H., 2021. Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Niat Penggunaan E-money Melalui Aplikasi Pembayaran Berbasis Digital Menggunakan Model UTAUT. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis, 18(1), pp.47-56.
APJII (Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia). (2021). Survei APJII: Penetrasi Internet di Indonesia Capai 212 Juta Jiwa.
Budiarti. (2021). Financial Technology as Payment Methods in the Digital Era. International Journal of Research and Applied Technology, 1(1), pp. 9-16.
Dianti. (2018). Pengaruh Harga, Pelayanan Dan Promosi Terhadap Keputusan Penggunaan Jasa Angkutan Gojek Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Pengetahuan Sosial UIN Jakarta.
Eltin, G. Q. (2019). Pengaruh Kepercayaan, Persepsi Kegunaan, Dan Persepsi Kemudahan Penggunaan Terhadap Niat Berperilaku Dalam Mengadopsi Financial Technology (Fintech).
Engel, F. James, Blackwell D. Roger, dan M. W. P. (2010). Perilaku Konsumen. Alih Bahasa Budiyanto. Binarupa Aksara, Jilid 1, Jakarta.
Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hermawan. (2012). Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Keller, K. (2012). Manajemen Pemasaran, Edisi 12. Jakarta: Erlangga.
Kotler dan Amstrong. (2017). Pemasaran, Edisi Pertama. Salemba Empat. Jakarta.
Kurniawan, J. (2021). Faktor Cashback Dalam Penggunaan Fitur Pembayaran Go-Pay Melalui Aplikasi Go-Jek Di Burger King Central Park. Sadar Wisata: Jurnal Pariwisata, 4(1), 12-16.
M. Iqbal Hasan. (2022). Pokok-Pokok Materi Metodologi Penelitian dan Aplikasinya. Penerbit Ghalia Indonesia: Jakarta.
Mandagi. (2021). Antecedent Fintech Continuance Intention in Manado (Case Study: GO PAY. Jurnal EMBA, 9(4) Oktober, ISSN 2303-11.
Manullang. (2018). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Brizzi Bank Rakyat Indonesia di Kota Pekanbaru. JOM FEB, Volume 1 Edisi 1 (Januari-Juni 2018). Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Riau, Pekanbaru, Indonesia.
Pamungkas. (2018). Pengaruh Perilaku Konsumsi Terhadap Penggunan E-Money (Studi Kasus Minimarket Indomaret Kec. Binjai Kota, Kota Binjai).
Patrikha, R. D. (2020). Analisis Perilaku Konsumsi Pengguna E-Money Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Surabay. Jurnal Pendidikan Tata Niaga, 8(3)
Peter, J. P. and J. C. O. (2013). Perilaku Konsumen Dan Strategi Pemasaran Terjemahan Oleh Diah Tantri Dwiandani Edisi Kesembilan Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Pinem. (2020). The Relationship of Cashback, Discount, and Voucher toward Decision to Use Digital Payment in Indonesia. Talent Development & Excellence, 12(3), pp.2766-2774.
Ramadhani. (2016). Pengaruh Pembayaran Non Tunai dan Tingkat Suku Bunga Kebijakan Terhadap Sistem Pembayaran di Indonesia.
Rosyidi. (2013). Teori Konsumsi Dan Produksi Dalam Perspektif Islam. Jurnal Akuntabel, 10(1), pp.74–79.
Saino. (2021). Pengaruh Fitur Produk dan Promosi Cashback Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Akuntabel, 18(4).
Setiadi, N. J. (2019). E-Book; Edisi Revisi Perilaku Konsumen: Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen. January 2010, pp. 75–76.
Sihaloho, R. N. (2020). Pengaruh Promosi Cashback pada OVO dan Go-Pay Terhadap Perilaku Konsumen Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Padjajaran. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Studi Pembangunan. 20(1).
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukwiaty. (2015). Perilaku Konsumtif Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Undiksha. 1.
Suntoyo. (2014). Konsep Dasar Riset Pemasaran & Perilaku Konsumen.Yogyakarta: CAPS.
Teja. (2018). Indonesian Fintech Business: New Innovations or Foster and Collaborate in Business Ecosystems? The Asian Journal of Technology Management (AJTM), 10(1), pp. 10–18.
Wildan. (2019). Pengaruh Persepsi Kemudahan Penggunaan, Efektivitas dan Risiko Terhadap Minat Bertransaksi Menggunakan Financial Technology (Fintech) [The Influence of Perceived Ease of Use, Effectiveness and Risk on Interest in Transactions Using Financial Technology.
Yuliati, T. and Handayani, T., 2021. Pendampingan Penggunaan Aplikasi Digital QRIS Sebagai Alat Pembayaran Pada UMKM. Community Development Journal, 2(3), pp.811-816.
Zainuddin. (2019). Pengaruh Promo Penjualan Dan Cashback Terhadap Minat Beli Kendaraan Pada PT. Hadjikalla Palopo. Journal Of Institution and Sharia Finance, 2 (2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Development Economic and Social Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.