Analysis of the Impacts of Socioeconomic Conditions on the Dropout Statuses of High School-Level Students in Malang City

Authors

  • Mulia Sari Faculty of Economics and Business, universitas Brawijaya, Indonesia
  • Nurman Setiawan Fadjar Economics, Faculty of Economics and Business, Universitas Brawijaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.21776/jdess.2025.04.1.03

Keywords:

Dropout, Child Employment Status, Parental Income, Parental Education Level, Parental Completeness, Socioeconomic, Indonesia Smart Program Recipient Status

Abstract

This research examines the impact of socioeconomic conditions on dropout statuses at the high school level in Malang City. The study aims to fill the gap in understanding the factors influencing high school dropout rates by analyzing the relationship between various socioeconomic variables and the likelihood of students dropping out. Using logistic regression and firthlogit models, data from several districts in Malang City were analyzed to identify significant predictors such as parental education level, parental completeness, parental income, child employment status, and recipient status of the Indonesia Smart Program (PIP). The results show that low parental income and child employment status significantly increase the likelihood of students dropping out. In contrast, higher parental education levels, parental completeness, and PIP recipient status tend to lower the dropout risk. This research concludes that targeted policy interventions are needed to mitigate these risks. The implications contribute to educational policy, highlighting the importance of sustained financial and social support for students from low-income families.

 

Abstrak

Penelitian ini mengkaji dampak kondisi sosial ekonomi terhadap status putus sekolah pada tingkat SMA di Kota Malang. Penelitian ini bertujuan untuk mengisi kesenjangan dalam memahami faktor-faktor yang mempengaruhi angka putus sekolah dengan menganalisis hubungan antara berbagai variabel sosial ekonomi dan kemungkinan siswa putus sekolah. Dengan menggunakan regresi logistik dan model firthlogit, data dari beberapa kabupaten di Kota Malang dianalisis untuk mengidentifikasi prediktor yang signifikan seperti tingkat pendidikan orang tua, kelengkapan orang tua, pendapatan orang tua, status pekerjaan anak, dan status penerima Program Indonesia Pintar (PIP). Hasilnya menunjukkan bahwa rendahnya pendapatan orang tua dan status pekerjaan anak secara signifikan meningkatkan kemungkinan siswa putus sekolah. Sebaliknya, tingkat pendidikan orang tua yang lebih tinggi, kelengkapan orang tua, dan status penerima PIP cenderung menurunkan risiko putus sekolah. Penelitian ini menyimpulkan bahwa diperlukan intervensi kebijakan yang tepat sasaran untuk memitigasi risiko-risiko tersebut. Implikasinya berkontribusi pada kebijakan pendidikan, menyoroti pentingnya dukungan finansial dan sosial yang berkelanjutan bagi siswa dari keluarga berpenghasilan rendah.

References

Becker, G. S. (1994). Human capital revisited. In Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education. In The University of Chicago press. (Issue January).

Campbell, A. (1976). Subjective measures of well-being. In The American Psychologist. https://doi.org/10.1037/0003-066X.31.2.117

Creswell, W. J., & Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative adn Mixed Methods Approaches. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9).

Dachlan 2014:1. (2014). Literasi dan Human Capital. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Dimmera, B. G., & Purnasari, P. D. (2018). Permasalahan Dan Solusi Program Indonesia Pintar Dalam Mewujudkan Pemerataan Pendidikan di Kabupaten Bengkayang. Pusat Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat (P3M) STMIK Widya Cipta Dharma.

Heinze, G., & Puhr, R. (2010). Bias-reduced and separation-proof conditional logistic regression with small or sparse data sets. Statistics in Medicine, 29(7–8), 770–777. https://doi.org/10.1002/sim.3794

Herrhyanto, T. G. N. (2019). Analisis Data Kuantitatif Dengan Statistika Deskriptif. In Yrama Widya.

Katalog Data. (2023). Sumber Data Kemendikbud: Dashboard Verifikasi Validasi Peserta Didik Putus Sekolah dan Lulus Tidak Melanjutkan. Diakses pada 10 Maret 2024.

Kemendikbud. (2020). Rencana Strategis Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan 2020-2024. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–129.

Kemendikbud. (2023). Data Penyaluran Pemberian Per Wilayah: Jumlah Penerima PIP Kota Malang Tahun 2023. Diakses pada 11 Maret 2024.

Kementerian PPN. (2020). Pedoman Teknis Penyusunan Rencana Aksi - Edisi II Tujuan Pembangunan Berkelanjutan/ Sustainable Development Goals (TPB/SDGs). In Kementerian PPN.

Kumar, P., Patel, S. K., Debbarma, S., & Saggurti, N. (2023). Determinants of School dropouts among adolescents: Evidence from a longitudinal study in India. PLoS ONE, 18(3 March). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0282468

Kurniawan, D. (2018). Kemiskinan di Indonesia dan Penanggulangannya. Gema Eksos, 5(1).

Nachrowi, D. N., & Usman, H. (2006). Ekonometrika: Pendekatan Populer dan Praktis Untuk Analisis Ekonomi dan Keuangan. In Jakarta: LPFE UI.

Pangestu, R. D. (2019). Implementasi Program Csr (Corporate Social Responsibility) Di Pt. Jict (Jakarta International Container Terminal) Dalam Upaya Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat Melalui Pemberdayaan Sektor Pendidikan. In Jurnal Anadara Pengabdian Kepada Masyarakat. 2019 (Vol. 1, Issue 1).

Pemerintah Pusat Indonesia. (2003). Undang-undang (UU) Nomor 13 Tahun 2003 tentang Ketenagakerjaan. Presiden Republik Indonesia, Kolisch 1996, 49–56.

Pigou, A. C. (2017). The economics of welfare. In The Economics of Welfare. https://doi.org/10.4324/9781351304368

Putri, D. R., Wilson, W., & Alvi, R. R. (2022). Faktor Penyebab Anak Putus Sekolah Menjadi Pekerja Anak di Desa Segati Kecamatan Langgam Kabupaten Pelalawan. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 5(2). https://doi.org/10.47467/as.v5i2.2195

Putri, O. N., & Darwis, R. S. (2015). Pemberdayaan Perempuan Kepala Keluarga. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13538

Quraisy, H., & Arifin, J. (2017). Kemiskinan dan Putus Sekolah. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.26618/equilibrium.v4i2.498

Ramanda, Y., & Asmara, I. (2013). Mengapa Angka Putus Sekolah Masih Tinggi ? ( Studi Kasus Kabupaten Buleleng Bali ). Jurusan Ekonomi Pembangunan Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana. 1347–1383.

Ramdhan, M. . (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara (CMN).

Ramli, M. (2021). Remaja Putus Sekolah Pada Komunitas Pekerja Sawah Di Desa Leworeng Kecamatan Donri-Donri Kabupaten Soppeng. Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian Dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 3. https://doi.org/10.26858/sosialisasi.v0i3.19958

Samalo, N. A., & Jasmina, T. (2024). The effect of educational cash transfer for students from low-income families on students' dropout rate in Indonesia. The Asian Conference on Education & International Development 2024 Official Conference Proceedings. https://doi.org/10.22492/issn.2189-101X.2024.65

Satu Data Malang Kota. (2024). Data Sektoral Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak: Jumlah Perempuan Sebagai Kepala Keluarga Tahun 2023. Diakses pada 10 Maret 2024.

Satu Data Malang Kota. (2024). Data Sektoral Pendidikan: Jumlah Penduduk Usia 16-18 Tahun 2023. Diakses pada 10 Maret 2024.

Satu Data Malang Kota. (2024). Data Sektoral Sosial: Jumlah Kepala Keluarga Miskin Tahun 2023. Diakses pada 10 Maret 2024.

Satu Data Malang Kota. (2024). Data Sektoral Tenaga Kerja: Jumlah Pekerja Berdasarkan Tingkat Pendidikan Tahun 2023. Diakses pada 10 Maret 2024.

Sayidah, N. (2018). Metodologi Penelitian Disertai dengan Contoh Penerapannya. In Zifata (Issue September).

Sekaran, U. (2014). Metodologi penelitian untuk Bisnis (Research Method For Business). In Research Method for Business. Buku 1 Edisi 4. Jakarta: Salemba Empat.

Setyawan, D. A. (2021). Hipotesis Dan Variabel Penelitian. In Tahta Media Group.

Sinaga, P. P., & Sitorus, J. R. H. (2022). Pengaruh Sosial Ekonomi, Demografi dan Kesehatan Mental Terhadap Status Putus Sekolah Pada Usia SMA di Sumatera Utara Tahun 2021. Seminar Nasional Official Statistics, 2022(1), 713–722. https://doi.org/10.34123/semnasoffstat.v2022i1.1133

Smith, A. (1776). An inquiry into the wealth of nations. Strahan and Cadell, London.

Sugiyono. (2015). Sugiyono, Metode Penelitian dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. In Metode Penelitian dan Pengembangan Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D.

Todaro, M. P., & Smith, S. C. (1979). Human Capital: Education and Health in Economic Development. In Economic Development.

Todaro, M. P., & Smith, S. C. (2012). Classic Theories in Economic Development. In Economic Development.

Zamjani, I., Herlinawati, Perdana, N. S., Widiaputera, F., & Azizah, S. N. (2020). Biaya Satuan & Lini Masa Pengelolaan Program Indonesia Pintar.

Downloads

Published

2025-01-03

Issue

Section

Articles