DIGITALISASI SEKTOR UMKM DAN DAMPAKNYA TERHADAP PERTUMBUHAN EKONOMI DI INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.21776/jdess.2023.02.4.01Keywords:
Digitalization, MSME, Economic Growth, Multiple Linear RegressionAbstract
Digital marketing communications can be the key to optimizing a business. If MSMEs can develop a digital marketing communication strategy, it is part of the adaptation to survive and thrive in the current situation. In addition, the use of technology makes it easier for businesses to gain market share and consumers. With this being one of the concerns in this study. To find out which indicators of SMEs and technologies can influence the increase in economic growth in Indonesia so that MSME business actors can develop so as to increase national economic growth. By paying attention to this, it can be concluded later that how the MSME business should be developed and able to increase economic growth. By conducting multiple linear regression analysis to find out the development of MSMEs which can influence national economic growth with important aspects that are able to develop MSME businesses to increase economic growth. The results showed that there was influence from each indicator of MSME and technology on the six variables of this study. Overall, each research variable influences economic growth. While partially there is a significant influence both positive and negative.
Dengan melakukan analisis regresi linear berganda untuk mengetahui perkembangan UMKM yang dapat memengaruhi pertumbuhan ekonomi nasional dengan aspek penting yang mampu mengembangkan bisnis UMKM untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat pengaruh dari setiap indikator UMKM dan teknologi pada keenam variabel penelitian ini. Secara keseluruhan setiap variabel penelitian berpengaruh terhadap pertumbuhan ekonomi. Sedangkan secara parsial terdapat pengaruh yang signifikan baik itu positif maupun negatif.
References
Awali, H., & Rohmah, F. (2020). Urgensi Pemanfaatan E-Marketingpada Keber-langsungan Umkm Di Kota Pekalongan Di Tengah Dampak Covid-19. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 1-14.
Cahyono, B. (1983). Pengembangan Kesem¬patan Kerja. Yogyakarta: Bpfe
Carree, M., & Thurik, A. R. (2003). Entr¬e-preneurship, Innovation, And Economic Growth: Insights From The U.S. Evidence
Fatmasari Sukesti, Setia Iriyanto. (2011). Pemberdayaan Umkm, Menungkatkan Komoditas Unggulan Ekspor Umkm Dalam Rangka Pengembangan Ekonomi Daerah, Studi Pada Umkm Jawa Tengah. Seminar Nasional Ilmu Ekonomi Terapan Fakultas Ekonomi Unimus 2011.
Gholami, Zarei, & Sanayei. (2018). The Impact Of Internet Use On Economic Growth: Evidence From Developing Countries.
Gujarati, Damodar. (2003). Ekonometrika Dasar. Jakarta: Erlangga
Hoetoro, A., & Satria, D. (2020). Smart Economy: Kewirausahaan Umkm 4.0. Malang: Ub Press.
Kementerian Koperasi Dan Usaha Kecil Dan Menengah Republik Indonesia. (2007). Peraturan Menteri Negara Koperasi Dan Usaha Kecil Dan Menengah Republik Indonesia Nomor: 06/Per/M.Kumkmi¬/I/2007. [Online]. Tersedia: Http://Www.-Smecda.Com/Uu_Permen/Permen/Juknis%20p3kum%20 Syariah.Pdf
Kshetri, N. (2017a). Will Blockchain Emerge As A Tool To Break The Poverty Chain In The Global South? Third World Quarterly, 38(8), 1710–1732. Doi:10.¬10¬80/-01436597.2017.1298438
Kshetri, N. (2017b). Can Blockchain Technology Help Poor People Around The World? Conversation, April 30. Retrieved From Https://Theconv¬ersa-tion.Com/Can-Blockchain-Technology-Help-Poor-People-Around-The-World-76059
Kuncoro, M. (2010). Ekonomika Pembangunan. Jakarta: Erlangga
Mulyati, S. T. S. (2003). Kebijakan Sistem Pembayaran Di Indonesia. Jakarta: Pusat Pendidikan Dan Studi Kebanksentralan (Ppsk) Bi.
Murphy, G., Trailer, J., & Hill, R. (1996). Measuring Research Performance In Entrepreneurship. Journal Of Business Research, 36(1), 15–23.
Mankiw, N Gregory, (2007). Makro Ekonomi.Jakarta: Erlangga.
Ningsih, D., & Sari, S. I. (2018). Pengaruh Investasi Dan Tenaga Kerja Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Di Kota Batam. Jurnal Akuntansi Barelang, 3(1), 22–31.
Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang No 13 Tahun 2003 Tentang Ketena¬ga¬kerjaan.
Republik Indonesia. 2008. Undang-Undang No 20 Tahun 2008 Tentang Usaha
Mikro Kecil Dan Menengah. Lembaran Negara Ri 2008, Dinas Perindustrian. Jakarta.
Sitompul, P. N. (2022). Analisis Pengaruh E-Money Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi Medan.
Sprano, E. & Zakak, A., (2000). E-Commerce Capable: Competitive Advantage For Countries In The New World E-Conomy. Competitiveness Review: An International Business Journal Incorporating Journal Of Global Competitiveness, 10(2), Pp.114–122.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta
Sukirno, Sadono. (2007). Ekonomi Pembangunan (Proses, Masalah, Dan Kebijakan).Jakarta: Kencana Prenada.
Tambunan, T. (2012). Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Indonesia. Jakarta: Lp3es
Tejasari, Maharani. (2008). Peranan Sektor Usaha Kecil Dan Menengah Dalam Pe¬nye¬rapan Tenaga Kerja Dan Pertu-m¬buh¬an Ekonomi [Skripsi]. Fakultas Ekonomi Dan Manajemen. Institut Pertanian Bogor, Bogor
Widya A, Santikajaya. (2006). Analisis Dampak Perkembangan Usaha Kecil Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Regio¬nal Indonesia: Metode Data Panel Tahun 1998-2004. Fakultas Ekonomi. Univer¬sitas Indonesia.
Winarno, Wing Wahyu. (2007). Analisis Ek¬o¬nometrika Dan Statistika Dengan Eviews. Upp Stim Ykpn. Yogyakarta.
Wolf, J. & Zee, N., (2000). The Last Mile: Broadband And The Next Internet Revolution 1st Ed., Mcgraw-Hill.
Yudi Setianto, Anton. (2008). Panduan Lengkap Mengurus Perijinan Dan Dokumen. Jakarta: Sahabat
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Development Economic and Social Studies

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.